Michał Marcinkowski
Podstawy retoryki muzycznej w kontekście wybranych dzieł H.I.F. Bibera
Celem prezentacji jest ukazanie w jaki sposób znajomość podstawowych i najprostszych figur retorycznych wpływa na proces interpretacji utworu. Do zagadnień retoryki włączone zostaną, oprócz figur retorycznych definiowanych przez Burmeistera, Kirchera, Matthesona i innych teoretyków, także zagadnienia związane z semantyką tonacji, wynikającą z niej skordaturą skrzypiec oraz charakterystyczne figury rytmiczne, oparte na stopach metrycznych.
Figury retoryczne, wybrane na potrzeby prezentacji:
- imaginatio crucis,
- anabasis,
- catabasis,
- pathopoia,
- assimilatio,
- circulatio.
Figury oparte na stopach metrycznych takich jak: amfimakr, dactylus, peon I oraz peon IV.
Repertuar, z którego zaczerpnięte będą przykłady wymienionych figur:
H.I.F. Biber
- Sonaty Misteryjne,
- Sonatae Violino solo 1681,
- Missa Sancti Henrici – Kyrie,
- Missa Salisburgensis – Kyrie, Credo (crucifixus),
- Trombet- und musikalischer Taffeldinst,
- Battaglia,
- Sonata a 6 die pauern Kirchfahrttgenandt.
Repertuar dodatkowy:
- A. Vivaldi: Stabat Mater – część IM.
- Corrette: Carillon des MortsC.A.
- Lonati: XII Sonatae a violino solo e basso – Sonata VII
Michał Marcinkowski