Podstawy retoryki muzycznej w kontekście wybranych dzieł H.I.F. Bibera

Michał Marcinkowski
Podstawy retoryki muzycznej w kontekście wybranych dzieł H.I.F. Bibera

Celem prezentacji jest ukazanie w jaki sposób znajomość podstawowych i najprostszych figur retorycznych wpływa na proces interpretacji utworu. Do zagadnień retoryki włączone zostaną, oprócz figur retorycznych definiowanych przez Burmeistera, Kirchera, Matthesona i innych teoretyków, także zagadnienia związane z semantyką tonacji, wynikającą z niej skordaturą skrzypiec oraz charakterystyczne figury rytmiczne, oparte na stopach metrycznych.

Figury retoryczne, wybrane na potrzeby prezentacji:

  • imaginatio crucis,
  • anabasis,
  • catabasis,
  • pathopoia,
  • assimilatio,
  • circulatio.

Figury oparte na stopach metrycznych takich jak: amfimakr, dactylus, peon I oraz peon IV.

Repertuar, z którego zaczerpnięte będą przykłady wymienionych figur:

H.I.F. Biber

  • Sonaty Misteryjne,
  • Sonatae Violino solo 1681,
  • Missa Sancti Henrici – Kyrie,
  • Missa Salisburgensis – Kyrie, Credo (crucifixus),
  • Trombet- und musikalischer Taffeldinst,
  • Battaglia,
  • Sonata a 6 die pauern Kirchfahrttgenandt.

Repertuar dodatkowy:

  • A. Vivaldi: Stabat Mater – część IM.
  • Corrette: Carillon des MortsC.A.
  • Lonati: XII Sonatae a violino solo e basso – Sonata VII

Michał Marcinkowski

Podziel się!

Skip to content