Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha – emocje pod kontrolą

prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz
Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha – emocje pod kontrolą

Wykład z ilustracjami muzycznymi, którego celem jest odkrywanie tajemniczej siły oddziaływania muzyki Bacha na duszę słuchacza. Prof. Urszula Bartkiewicz przedstawia filozofię interpretacyjną bazującą na muzycznej nauce o afektach i retoryce na wybranych przykładach z Das Wohltemperierte Klavier.

prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w Paryżu. Wsród nagród i wyróżnień na konkursach muzycznych znajduje się Główna Nagroda na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagroda Publiczności na Konkursie Klawesynowym w Paryżu oraz Złoty Medal – Pierwsza Nagroda na Konkursie Klawesynowym  Conservatoire de Musique we Francji. Przez wiele lat doskonaliła swoje artystyczne umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Pradze, Zurichu, Stuttgarcie, Madrycie, Paryżu.

Prowadzi klasę klawesynu w  Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i kieruje Katedrą Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej tej Uczelni. Wprowadziła do programu studiów kształcenie na instrumentach dawnych. Prowadzi działalność artystyczną, naukową i edukacyjną. Wśród  artystycznych prezentacji  w formie koncertów, nagrań radiowych, płytowych i rejestracji „na żywo” posiada wiele prawykonań i premier, zarówno dzieł kompozytorów dawnych, jak i współczesnych . Jako pierwsza nagrała Sonaty klawesynowe G.P.Del Buono oraz wiele utworów polskich.  Jako solistka (występując także z orkiestrą) oraz kameralistka brała udział w koncertach  w kraju, m.in. w festiwalach i cyklach takich jak Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w Legnicy, Festiwal Radiowy Szymanowski i jego Europa, Festiwale Tempus Paschale w Lublinie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwale Muzyki Dawnej w Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” w Sanoku oraz w koncertach i festiwalach za granicą w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech. W roku 2000 uzyskała prestiżową nagrodę FRYDERYKA  za czteropłytowy album Johann Sebastian Bach Das Wohltemperierte Klavier, a w roku 2010 nominację do tej nagrody za CD Polska Muzyka Klawesynowa, vol.1 Józef Elsner.

Badania naukowe i artystyczne Urszuli Bartkiewicz dotyczą przede wszystkim obszaru muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i odkrywanie nieznanych zabytków muzycznych. Rezultatem są referaty i wykłady w Polsce oraz za granicą (USA, Słowacja, Czechy), a także  publikacje (artykuły, komentarze redakcyjne, płyty). Wśród opublikowanych prac znajdują się krytycznie opracowane edycje nutowe: Polska muzyka klawiszowa z Wydawnictwa Józefa Elsnera, AMFN Bydgoszcz  2008 (edycji towarzyszyło wydanie dwóch CD Polska Muzyka Klawesynowa, vol.1 Józef Elsner, vol. 2. Andrychowicz, Grem, Kamieński, Karboski, Morawski, Potocka, Tyszkiewicz, Unicki, Wejnert,  Urszula Bartkiewicz – klawesyn, DUX, 2009) oraz  Carl Joseph Birnbach (1751-1805) – Concert pour le clavecin avec l’accompagnement deux violons, deux hautbois, deux cors de chasse, viola et basse (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017,  światowe prawykonanie 8 marca 2016 roku w Bydgoszczy (Urszula Bartkiewicz – klawesyn, Orkiestra Barokowa AMFN)  i Carl Joseph Birnbach (1751-1805) – Concerto a due cembali (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017, światowe prawykonanie 22 lutego 2018 roku w Brnie, Czechy (Urszula Bartkiewicz, Barbara Maria Willi – klawesyny).

Urszula Bartkiewicz zainicjowała i od kilkunastu lat prowadzi coroczne  międzynarodowe projekty artystyczno-badawczo-edukacyjne: Dni Muzyki Dawnej (od 2000 roku ) w AMFN w Bydgoszczy i  Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej (od 2007 roku ) w ZPSM im. F.Chopina w Warszawie.

Podziel się!

Skip to content