dr Agnieszka Budzińska-Bennett
śpiew, zespoły wokalne, harfa średniowieczna
dr Agnieszka Budzińska-Bennett
Agnieszka Budzińska-Bennett
Nominowana do nagrody „Ambassador of the Year 2022” międzynarodowej organizacji REMA oraz do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Nominowana do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (Adam Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (Daniel Cichy, Radio Kraków). Otrzymała sześć nominacji do nagrody Fryderyk oraz pięć nominacji do International Classical Music Awards ICMA. Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (Witold Paprocki, Ruch Muzyczny).
Dyplomowana pianistka, doktor muzykologii (UAM 2010), absolwentka klasy śpiewu i wczesnej zespołowej muzyki wokalnej Schola Cantorum Basiliensis (SCB) w Szwajcarii (Dominique Vellard, Richard Levitt, Evelyn Tubb i Anthony Rooley). Prywatnie studiowała z Emmą Kirkby i Ansy Boothroyd w Londynie, z Barbarą Thornton i Benjaminem Bagbym w Kolonii oraz ze Stefanem Haselhoffem w Bazylei.
Jest kierowniczką ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki średniowiecznej, z którym nagrała już czternaście wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt (ECHO-KLASSIK 2009, 5 Diapason, International Classical Music Award ICMA 2019). Jako wokalistka, harfistka i muzykolog, stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, La Cetra, Ensemble Orlando Fribourg), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia czy Capella Cracoviensis, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Publiczności polskiej znana jest z występów, również z recitalami solowymi, na najważniejszych festiwalach polskich, m. in. czterokrotnie na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, dwukrotnie na Actus Humanus w Gdańsku, trzykrotnie na Kromer Festiwal w Bieczu oraz festiwalach „Pieśń naszych korzeni” w Jarosławiu i „Muzyka w raju” w Paradyżu, ponadto na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej i wielu innych.
Na scenie zadebiutowała w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. Konrada Junghänela w Theater Basel jako Amore i Valletto (2003/04). W latach 2016-2022 prowadziła wydany przez Polskie Radio 10-płytowy projekt nagraniowy „Melodie na Psałterz polski. Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Pod jej kierownictwem ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (album Venceslaus Schamotulinus – Sub Ursae, Raumklang 2019) z sensacyjną rekonstrukcją jego Lamentationes. W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem.
Agnieszka Budzińska-Bennett nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (wydała dotychczas 37 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). W roku 2024 ukaże się 9 nowych albumów artystki, m. in. trzypłytowe nagranie kompletnego rękopisu Kras 52 (XV w.) dla wytwórni Raumklang, premierowe nagranie wszystkich dzieł Jana Branta z zespołem Exploratori (Ars Sonora), barokowe motety bolońskiej mniszki Lucrezii Orsini Vizzani z Ensemble del Passato (Dux) czy album Laeta Mundus (Anaklasis/PWM) powstały ze współpracy ensemble Peregrina z Adamem Bałdychem i Michałem Górczyńskim.
Agnieszka Budzińska-Bennett wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w SCB i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w SCB (2016-2017), oraz muzykologię na Uniwersytecie w niemieckim Freiburgu (2020-2024). Jej dalsza działalność pedagogiczna i akademicka obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej w całej Europie oraz w USA. Jest autorką szeregu artykułów i książek o muzyce dawnej.
W roku 2019 została uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.