dr Anna Urszula Kucharska
wirginał, nauka basso continuo
dr Anna Urszula Kucharska
klawesynistka, doktor sztuki muzycznej - specjalizuje się w Wykonawstwie Historycznie Poinformowanym (HIP). Ukończyła londyńską Guildhall School of Music and Drama (2003-2006, studia podyplomowe pod kierunkiem Nicholasa Parle`a) i warszawski Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, UMFC (1998-2003, klawesyn pod kierunkiem Leszka Kędrackiego).
W czerwcu 2012 otrzymała stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (przyznany przez UMFC).
Jej pasja do klawesynu i Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego inspirowana była przez udział w wydarzeniach muzyczno-edukacyjnych takich jak: Letnia Akademia Muzyki Dawnej w Wilanowie (1999, 2001, 2002), EU Baroque Orchestra Course (Unhost 2004), Young Handel at the Keyboard (Londyn 2004), gdzie uczestniczyła w kursach mistrzowskich gry solowej i basso continuo prowadzonych przez Christophera Hogwooda, Larsa Ulirka Mortensena, Petera Holmana, Agatę Sapiecha, Liliannę Stawarz, Władysława Kłosiewicza, Simone`a Standage.
Klawesynistka prowadzi działalności koncertową od 2002. Występowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Włoszech. Obok wykonań Wariacji Goldbergowskich, udziału w Couperin Series i innych projektach organizowanych przez British Harpsichord Society, artystka szczególnym sentymentem darzy kompozycje J. J. Frobergera, muzyki francuskiej i angielskiej XVII wieku. Realizowała partie basso continuo w zróżnicowanych stylistycznie dziełach oratoryjnych i operowych: m.in. Judgment of Paris J. Ecclesa, La buona figliola N. Picciniego, Golia Abbattuto A. Melaniego, Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, Sosarme J. F. Haendla. Jest także autorką spektakli z muzyką dawną (m. in. „Musica Humana”, „Concerto delle Done”, „W służbie Jej Królewskiej Mości”, „Tombeau i Lamentacja”, „Wojownicy, dyplomaci i tancerze”). Była kierownikiem muzycznym i autorem scenariusza adaptacji scenicznej pierwszej polskiej realizacji opery San Ignacio, unikalnego dzieła baroku jezuickiego.
Od 2006 roku artystka podejmuje regularną działalność pedagogiczną. W latach 2006-2008 prowadziła zajęcia klawesynu dodatkowego na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (UMFC), od września 2006 roku jest pracownikiem ZPOSM nr 3 im. G. Bacewicz (Warszawa), gdzie prowadzi zajęcia klawesynu, basso continuo, zespołu kameralnego oraz prelekcje na temat zagadnień wykonawczych muzyki dawnej. Od 2016 r. współpracuje również ze ZSM im. J. J. Paderewskiego w Białymstoku.
Jest współinicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Slendzińskiej od jego pierwszej edycji w 2009 r.