O kursach

Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej

Idea utworzenia kursów metodycznych narodziła się w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy z inicjatywy wykładowcy tejże uczelni, klawesynistki prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz. Inicjatywa była odpowiedzią na potrzebę środowiska muzycznego, odczuwającego deficyt przygotowania zawodowego w zakresie praktyk wykonawczych muzyki dawnej. Zamysłem kursów było przedstawienie i porównanie wyników badań historyczno-muzycznych, a także umożliwienie bezpośredniego kontaktu z wybitnymi artystami, autorytetami i specjalistami z zakresu wykonawstwa historycznego. Opracowany program został dostosowany pod kątem udziału uczestników, będących na różnym poziomie zaawansowania. W ofercie zajęć znalazły się zarówno warsztaty wykonawcze, wykłady tematyczne, warsztaty kameralistyki, improwizacji, kompozycji, basso continuo, temperacji historycznych i strojenia klawesynu a także psychoedukacja, prezentacja sceniczna czy taniec dawny.

Pierwsza edycja Kursów odbyła się w 2007 roku i realizowana była (jak również dwie kolejne edycje) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od roku 2010 Kursy zostały przeniesione do Warszawy, a ich organizatorem została Fundacja Bednarska, przy współudziale Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wsparciu merytorycznemu bydgoskiej uczelni. Z roku na rok do oferty programowej Kursów dochodziły kolejne specjalności i specjalistyczne zajęcia, a do grona muzyków dołączyli także tancerze, uczniowie i nauczyciele szkół baletowych, dla których dedykowane były warsztaty tańca dawnego. W grudniu 2019 r. Fundacja Bednarska zawiesiła swoja działalność, a organizację LKMMD przejęła Fundacja Partnerstwo dla Edukacji, kontynuując dotychczasowe założenia. W okresie pandemii nie przerwano realizacji przedsięwzięcia – w 2020 roku Kursy zaprezentowane zostały w formie 21 wykładów metodycznych online, publikowanych na kanale YouTube; zaś w 2021 – w formie hybrydowej, tj. stacjonarnie oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Edycja szesnasta (2022) i siedemnasta (2023) to powrót do pierwotnych założeń programowych imprezy. Rokrocznie impreza cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, dotychczas w Kursach wzięło udział ponad tysiąc uczestników.

W poprzednich edycjach w gronie wykładowców byli:

  • Romana Agnel
  • prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz
  • Nima Ben Dawid
  • Matthias Bergmann
  • Anton Birula
  • Dariusz Brojek
  • dr Agnieszka Budzińska-Bennett
  • Daniel Deuter
  • dr Katarzyna Drogosz
  • dr Maria Erdman
  • Peter Frankenberg
  • Krzysztof Garstka
  • Jacek Guzowski
  • st. wykł. Alina Hoffmann
  • Paweł Iwaszkiewicz
  • Weronika Janyst
  • dr Małgorzata Kaczmarska
  • Gudrun Knop
  • dr Jakub Kościukiewicz
  • Karolina Koślacz
  • Anna Kowalska
  • dr Anna Urszula Kucharska
  • Gunar Letzbor
  • prof. dr hab. Radosław Marzec
  • Markus Mőllenbeck
  • dr hab. Ewa Mrowca
  • dr hab. Szymon Paczkowski (UW)
  • Paweł Pawłowicz
  • Rafael Gabriel Przybyła
  • dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (PAN)
  • Jacqueline Ross
  • prof. Marek Rzepka
  • Jakub Saniewski
  • Małgorzata Sarbak
  • Irmgard Schaller
  • Michael Schmidt-Casdorff
  • Ewa Smoleńska
  • dr hab. Katarzyna Sokołowska
  • dr Joanna Solecka
  • dr Tomasz Ślusarczyk
  • prof. dr hab. Marcin Świątkiewicz
  • Barbara Świderska
  • dr Marcin Tarnawski
  • dr Paulina Tkaczyk
  • prof. dr hab. Marek Toporowski
  • prof. dr hab. Elżbieta Witkowska-Zaremba (PAN)
  • dr hab. Dorota Zimna
  • Christian Zincke
  • dr Karolina Zych

Biuro Organizacyjne LKMMD tworzą:

prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz – kierownik naukowy i artystyczny
Ewelina Kliczkowska – kierownik organizacyjny

Koordynatorzy:
Iga Dąbrowska, Sławomir Drózd, Marcin Tarnawski, Dorota Zimna

Skip to content