Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej
Idea utworzenia kursów metodycznych narodziła się w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy z inicjatywy wykładowcy tejże uczelni, klawesynistki prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz. Inicjatywa była odpowiedzią na potrzebę środowiska muzycznego, odczuwającego deficyt przygotowania zawodowego w zakresie praktyk wykonawczych muzyki dawnej. Zamysłem kursów było przedstawienie i porównanie wyników badań historyczno-muzycznych, a także umożliwienie bezpośredniego kontaktu z wybitnymi artystami, autorytetami i specjalistami z zakresu wykonawstwa historycznego. Opracowany program został dostosowany pod kątem udziału uczestników, będących na różnym poziomie zaawansowania. W ofercie zajęć znalazły się zarówno warsztaty wykonawcze, wykłady tematyczne, warsztaty kameralistyki, improwizacji, kompozycji, basso continuo, temperacji historycznych i strojenia klawesynu a także psychoedukacja, prezentacja sceniczna czy taniec dawny.
Pierwsza edycja Kursów odbyła się w 2007 roku i realizowana była (jak również dwie kolejne edycje) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od roku 2010 Kursy zostały przeniesione do Warszawy, a ich organizatorem została Fundacja Bednarska, przy współudziale Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wsparciu merytorycznemu bydgoskiej uczelni. Z roku na rok do oferty programowej Kursów dochodziły kolejne specjalności i specjalistyczne zajęcia, a do grona muzyków dołączyli także tancerze, uczniowie i nauczyciele szkół baletowych, dla których dedykowane były warsztaty tańca dawnego. W grudniu 2019 r. Fundacja Bednarska zawiesiła swoja działalność, a organizację LKMMD przejęła Fundacja Partnerstwo dla Edukacji, kontynuując dotychczasowe założenia. W okresie pandemii nie przerwano realizacji przedsięwzięcia – w 2020 roku Kursy zaprezentowane zostały w formie 21 wykładów metodycznych online, publikowanych na kanale YouTube; zaś w 2021 – w formie hybrydowej, tj. stacjonarnie oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Edycja szesnasta (2022) i siedemnasta (2023) to powrót do pierwotnych założeń programowych imprezy. Rokrocznie impreza cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, dotychczas w Kursach wzięło udział ponad tysiąc uczestników.
W poprzednich edycjach w gronie wykładowców byli:
- Romana Agnel
- prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz
- Nima Ben Dawid
- Matthias Bergmann
- Anton Birula
- Dariusz Brojek
- dr Agnieszka Budzińska-Bennett
- Daniel Deuter
- dr Katarzyna Drogosz
- dr Maria Erdman
- Peter Frankenberg
- Krzysztof Garstka
- Jacek Guzowski
- st. wykł. Alina Hoffmann
- Paweł Iwaszkiewicz
- Weronika Janyst
- dr Małgorzata Kaczmarska
- Gudrun Knop
- dr Jakub Kościukiewicz
- Karolina Koślacz
- Anna Kowalska
- dr Anna Urszula Kucharska
- Gunar Letzbor
- prof. dr hab. Radosław Marzec
- Markus Mőllenbeck
- dr hab. Ewa Mrowca
- dr hab. Szymon Paczkowski (UW)
- Paweł Pawłowicz
- Rafael Gabriel Przybyła
- dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (PAN)
- Jacqueline Ross
- prof. Marek Rzepka
- Jakub Saniewski
- Małgorzata Sarbak
- Irmgard Schaller
- Michael Schmidt-Casdorff
- Ewa Smoleńska
- dr hab. Katarzyna Sokołowska
- dr Joanna Solecka
- dr Tomasz Ślusarczyk
- prof. dr hab. Marcin Świątkiewicz
- Barbara Świderska
- dr Marcin Tarnawski
- dr Paulina Tkaczyk
- prof. dr hab. Marek Toporowski
- prof. dr hab. Elżbieta Witkowska-Zaremba (PAN)
- dr hab. Dorota Zimna
- Christian Zincke
- dr Karolina Zych
Biuro Organizacyjne LKMMD tworzą:
prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz – kierownik naukowy i artystyczny
Ewelina Kliczkowska – kierownik organizacyjny
Koordynatorzy:
Iga Dąbrowska, Sławomir Drózd, Marcin Tarnawski, Dorota Zimna
Stowarzyszenie
Akademia Muzyki Dawnej