Basso continuo. Co to właściwie jest to basso continuo?

dr hab. Ewa Mrowca i dr Jakub Kościukiewicz
Basso continuo. Co to właściwie jest to basso continuo?

Celem wykładu jest zapoznanie młodych adeptów oraz wszystkich zainteresowanych z podstawami i zasadami praktycznej realizacji basso continuo. Prezentacja odpowiada na pytania takie jak: jakie instrumenty tworzą grupę continuo. Ukazuje również na przykładzie klawesynu i wiolonczeli jak instrumenty harmoniczne z melodycznymi mogą wspólnie ćwiczyć basso continuo.

 

dr hab. Ewa Mrowca

Urodzona w Krakowie, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Jest absolwentką Guildhall School of Music&Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle, oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera.
Została wyróżniona w 2003 roku w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. W 1999 roku uzyskała Diploma di Merito Accademii Musicale Chigiana w Sienie. Jest laureatką nagrody Łódzkie Eureka 2012.
Stypendystka Ministerstwa Kultury,  Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Accademii Musicale Chigiana, Rządu Szwajcarii, oraz Guildhall School of Music&Drama.
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta (Accademia Musicale Chigiana), Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierra Hantai oraz Jespera Christensena.
Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także historycznej realizacji basso continuo. Jej działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, oraz występy z zespołami muzyki dawnej. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Chinach oraz USA. Występowała realizując b.c. pod kierunkiem Jordi Savalla, Simona Standage’a, Katherine McGilivray, jako solistka pod kierunkiem Joshuy Rifkina.
Współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Musicae Antiquae Collegium VarsovienseRoyal Baroque EnsembleCapepella dell’Ospedale della Pietà Venezia, a także z zespołem Nova Casa z którym to we wrześniu 2009 r. wraz z Olgą Pasiecznik została przygotowana premiera spektaklu Tre Donne Tre Destini opartego na kantatach G.F. Händla dla Warszawskiej Opery Kameralnej.
Jej recital z grudnia 2015 roku z Germanisches National Museum w Norymberdze na oryginalnym klawesynie Andreasa Ruckersa z 1637 roku oraz klawesynie Christiana Vatera z 1738 roku był retransmitowany na antenie Bayerische Rundfunk.
Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi, oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux 0137), zzyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. Ewa gra na klawesynie Detmara Hungerberga z Hückeswagen.

 

dr Jakub Kościukiewicz

Jakub Kościukiewicz ur. w 1979 r. we Wrocławiu, gdzie ukończył PSM I st im G. Bacewicz (klasa Stanisława Małka) oraz PLM im. K. Szymanowskiego (klasa Ewy Dymek-Kuś). Edukacje kontynuował na AM w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Teresy Kamińskiej (dyplom w 2003 roku). Od młodości fascynował go świat muzyki baroku i historycznych praktyk wykonawczych. Pierwsze szlify w tej dziedzinie zdobywał uczestnicząc aktywnie w zajęciach fakultatywnych z wiolonczeli barokowej i zespołów muzyki dawnej. Swoje kwalifikacje pogłębiał biorąc udział w licznych kursach i warsztatach w Wilanowie, Krakowie, Karlsruhe, Rolduc oraz studiując równolegle na Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie wiolonczeli barokowej Christine Kyprianides (1999-2001). W latach 2003-2005, dzięki uzyskanemu stypendium, odbył specjalistyczne studia w

Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie wiolonczeli barokowej Alison McGillivray, które zakończył dyplomami MMus oraz PgDip. Lekcje pobierał ponadto u Rainera Zipperlinga, Jaapa ter Linden’a, Marcusa Möllenbecka, Larsa Ulrika Mortensena, Phoebe Carrai, Balazsa Málè, Jennifer Ward Clarke, Simona Standage’a, Stephena Prestona, Andrew Manze’a, Rachel Podger, Agaty Sapiechy, Alfredo Bernardiniego, Jacquesa Ogg’a, Nicholasa Parle’a, Katherine McGillivray, Billa Cartera, Antona Stecka, Jespera Christensena i Menno van Delfta.

Od wielu lat z pasją zajmuje się historycznym wykonawstwem muzyki baroku. Współczesne realia wymagają jednak poszerzania o repertuar klasycystyczny a nawet romantyczny. Jako kameralista, solista i muzyk orkiestrowy występował i nagrywał z większością polskich zespołów grających na instrumentach historycznych, m.in. z Collegio di Musica Sacra Andrzeja Kosendiaka Dolnośląską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Liryczną, Harmonologią i Kapelą Jasnogórską prowadzonymi przez Jana Tomasza Adamusa,  Concerto Polacco, Harmonia Sacra, Le passioni dell Anima, La Tempesta, Orkiestrą I Rzeczypospolitej, Il Piacere, Cantores Minores Wratislavienses, Cameratą Podlaską, Fiori Pari, Nova Silesia, Hildebrand Ensemble, Maresiénne Consort a także z belgijskimi zespołami Collegium Vocale oraz Les Muffatti prowadzonym przez Petera Van Heyghena.
Współpracował m.in. z Philippe Herreweghe, Giovannim Antoninim, Paulem McCreeshem, Enrico Gattim, Alfredo Bernardinim, Paulem Goodwinem, Jaapem ter Lindenem, Alexisem Kossenko, Claudio Caviną, Andrea de Carlo, Friedrichem Heiderem, Benjaminem Baylem, Konradem Junghänelem, Hansem-Christophem Rademannem, Władysławem Kłosiewiczem, Markiem Toporowskim, Marcinem Szlestem, Pavlo Beznosiukiem, Olgą Pasiecznik, Jackiem Kasprzykiem, Rubenem Dubrovskim, Marcinem Sompolińskim, Nicholasem Parlem, Domenique Vissem, Markiem Strynclem, Andreasem Speringiem i Jaapem Schroederem.
Poza Polską występował również w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Słowenii, Chorwacji, Czechach, Rosji, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, Słowacji i w USA. Brał udział w nagraniach ponad 30 płyt CD dla takich wytwórni jak CD Accord, Dux, Sarton, Cypres, Musicon, ProMusica Camerata.

Obecnie mieszka w Warszawie gdzie od 2005 roku współpracuje z zespołem Musicae Antique Collegiae Varsoviense przy Warszawskiej Operze Kameralnej oraz prowadzi klasy wiolonczeli barokowej i zespołów muzyki dawnej w ZPSM im F. Chopina przy ul. Bednarskiej (od 2007 roku). W stołecznym Teatrze Narodowym Jakub otacza muzyczną opieką aktorkę Danutę Stenkę, przygotowując ją i występując wspólnie w spektaklu Iwanow A. Czechowa w reżyserii Jana Englerta. Wraca jednak chętnie do rodzinnego miasta gdzie jest stałym muzykiem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej (od 2008 roku). Współpracuje też z warszawskim zespołem Hyacinthus Ensemble (Grzegorz Lalek),
Violin Consort (Zbigniew Pilch), orkiestrą Royal Baroque Ensemble – przy stowarzyszeniu Dramma per Musica (Lilianna Stawarz), gdańskim Goldberg Baroque Ensemble (Andrzej Szadejko), szczecińską orkiestrą FAMD.PL (Paweł Osuchowski) oraz  Polską Orkiestrą XVIII wieku i Starck Compagnay (Tomasz Ślusarczyk). Na łódzkiej  Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów od 2011 roku wykłada wiolonczelę barokową oraz prowadzi zespoły kameralne muzyki dawnej i akademicką orkiestrę barokową. W styczniu 2017 roku obronił doktorat na temat XVII wiecznej literatury wiolonczelowej.
Jest inicjatorem i twórcą projektu Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej. Regularnie jest zapraszany jako wykładowca podczas Metodycznych Kursów Wykonawstwa Muzyki Dawnej w Warszawie. Prowadził też wielokrotnie kursy wykonawstwa historycznego w Le Treport (Normandia) oraz szkołach muzycznych w Warszawie, Sanoku, Krośnie, Białymstoku, Świdnicy oraz Łodzi. Jakub gra m.in. na kopii wiolonczeli Matteo Goffrillo z 1693 roku zbudowanej przez Bastiana Muthesiusa w Berlinie w 2013 roku oraz na instrumencie Gottfrieda Siegismunda Liebicha z 1790 roku zbudowanym w Schreiberhau (Szklarska Poręba) którego używa jako wiolonczeli piccolo.
​Korzysta z kopii smyczków historycznych (wczesnobarokowy, barokowy oraz klasycystyczny) wykonanych przez Basila de Vissera (Amsterdam).

dr hab. Ewa Mrowca i dr Jakub Kościukiewicz

Podziel się!

Skip to content